Odťahy v Starom Meste – čo je pravda a čo je lož

Autor: Táňa Rosová | 20.2.2014 o 9:02 | (upravené 20.2.2014 o 23:43) Karma článku: 5,06 | Prečítané:  943x

Parkovať v Starom Meste je problém. Som presvedčená, že je správne, aby tento problém najmenej zo všetkých trápil tých, ktorí tu žijú a platia dane. Preto pre nich v Starom Meste vyhradzujeme rezidentské parkovacie miesta. Čo však z toho, keď na nich stoja autá so značkami ZA, KE, MI, VT a podobne? Obyvatelia z okolia Lermontovovej, Bjornsonovej či Chorvátskej to dobre poznajú. Mestská polícia dostáva od nich týždenne desiatky podnetov. Nečakajú iba pokutu pre cezpoľných vodičov, ale najmä to, že parkovacie miesto, ktoré je určené pre nich, sa aj uvoľní.

Stále sa nájdu aj chrapúni, ktorí zaparkujú na mieste pre invalidov. Pomôže invalidovi, pre ktorého je dané miesto vyhradené, ak takýto vodič dostane papuču? Na vymáhanie práva je pre takéto prípady nevyhnutné, aby mala mestská časť možnosť zavadzajúce auto odtiahnuť.  Okrem toho sú okolnosti, za ktorých zákon obci povinnosť odtiahnuť auto priamo ukladá.

 

Áno, odtiahnutý vodič sa neraz cíti ukrivdený a občas aj právom. Sama som za papuče ak ide parkovanie, ktoré nikomu nezaberá miesto, či prekročenie povestných 150 cm pri parkovaní na chodníku. Medzi nami, papuča je pre radnicu výhodnejšia, pretože pokuty za ňu sú spravidla vyššie a na rozdiel od poplatkov za odťah sú príjmom obce. Pri odťahu sú policajti zmierlivejší, keďže poplatok zaň je dosť veľkým trestom. Ale ak máme obyvateľom Starého Mesta zabezpečiť, že na svojich miestach budú môcť parkovať, bez odťahov to nejde.

 

Kedysi dávno odťahovala v Starom Meste spoločnosť, ktorá priamo poplatky za odťahy aj inkasovala. Keďže zákon hovorí, že odťahy má realizovať obec, alebo právnická osoba obcou na tento účel zriadená, previnilci, ktorí sa obrátili na súd, dostávali za pravdu. Preto sa naši predchodcovia na radnici rozhodli zmeniť to. Poplatky za odťahy začalo inkasovať Staré Mesto, samotný výkon robila zmluvná firma.  Istý čas to súdy uspokojilo, napokon sa však zjednotili vo výklade, že obec nemôže dodávateľsky zabezpečiť ani technickú realizáciu odťahu.  V súdnych sporoch ostalo bokom, či vodič porušil pri parkovaní zákon, prevážila formálna stránka veci. A stálo nás to stále viac. Za súdne spory, vymáhanie poplatkov a ich úhradu dodávateľovi sme dávali ročne okolo 80-tisíc eur. Preto sme do predmetu podnikania  Staromestskej a.s. zapísali aj odťahy. Staré Mesto podpísalo s touto spoločnosťou zmluvu, na základe ktorej Staromestská preberá zodpovednosť za odťahovú službu a mestská časť už nemusí znášať žiadne náklady spojené s odťahmi.

 

Pôvodný zámer Staromestskej a.s. bol zakúpiť potrebné mechanizmy a odťahovať vlastnými silami. Pre takúto činnosť sú však špeciálne legislatívne požiadavky na odbornosť, ktoré nie je ľahké naplniť v krátkom čase. Najmä však, potrebná investícia by znamenala zadĺženie pri neistej návratnosti. Náklady Staromestskej na jeden odťah by vychádzali podstatne vyššie, než je súčasný poplatok, bolo by to asi 135 eur. Ak by sa investícia mala vrátiť, zaplatiť by ich museli odtiahnutí vodiči. Preto Staromestská zvolila externú dodávku technickej realizácie odťahov ako riešenie lepšie pre všetky strany. Totiž na rozdiel od obce, ktorej to zákon zakazuje, v prípade spoločnosti zriadenej obcou zákon túto otázku nerieši.

 

Napriek tomu, že sa našiel model rešpektujúci zákon, napriek tomu, že tento model šetrí Staromešťanom ročne 80-tisíc eur, našiel sa niekto, kto začal z odťahov vytĺkať politický kapitál. Istý mladík, ktorý chce byť starostom Starého Mesta, a pritom radí tým, ktorí oberajú Staromešťanov a invalidov o ich parkovacie miesta, ako sa vyhnúť sankcii! Chce byť politikom a radí ľuďom, ako beztrestne obchádzať zákon!

 

Najnovšie sa tento „nádejný politik", ktorý ako novinár mlčal, keď sa za babku rozpredávali paláce na Hlavnom námestí a kamarátom rozdávali stovky bytov, pustil do kritiky priebehu súťaže, ktorú Staromestská a.s. vyhlásila na technické zabezpečenie odťahov.  Spomínaný exnovinár  vyvoláva dojem, že išlo o akýsi nástenkový tender, ktorý trval iba počas víkendu. Dobre vie, že jeho kolegovia zhltnú takúto návnadu aj s chlpmi.

 

Pravda je taká, že súťaž bola vypísaná v európskom aj v slovenskom vestníku verejného obstarávania 17.10. a uchádzači mali na predloženie ponúk 46 dní. Do súťaže sa prihlásil len jeden uchádzač. Ďalším kolom súťaže bola elektronická aukcia, ktorá sa konala 16.12. teda až 57 dní od vypísania súťaže, a nie necelé 2, ako tvrdia na základe dezinformácií médiá. Je pravda, že oznámenie o konaní tejto aukcie vyhlásil externý obstarávateľ v sobotu a konala sa v pondelok. Lenže jediný, kto sa jej mohol zúčastniť, bol uchádzač z prvej časti súťaže, a ten voči tomu nenamietal. Administratívna chyba obstarávateľa nemohla mať nijaký vplyv na výsledok súťaže. Robiť z nej kauzu je buď totálna nekompetentnosť alebo politicky motivovaná podlosť.

 

Ďalším klamstvom je to, že Staromestská údajne v rozpore so zákonom nepodala zdôvodnenie, prečo nezrušila súťaž s jedným uchádzačom. Samozrejme, že ho podala. Inak -práve to, že sa zúčastnil iba jeden uchádzač, a to taký, ktorý v Bratislave odťahuje aj pre iné samosprávy, potvrdzuje, že každý iný vrátane Staromestskej by pre menšiu efektívnosť musel ponúknuť vyššiu cenu.

 

Najzávažnejšia lož  v tomto príbehu je to, že ide o skoro 1,5 miliónovú zákazku zo staromestskej pokladne. Vety typu „radnicu to bude stáť 1,5 milióna" radi papagájujú viaceré médiá. V skutočnosti výsledok zmluvy Starého Mesta so Staromestkou a.s.  a následne Staromestkej s dodávateľom technického riešenia je to, že to Staromešťanov bude stáť 0 centov! Staré Mesto ušetrí spomínaných 80 tisíc doterajších nákladov a Staromestská bude dodávateľovi platiť presne toľko, koľko reálne vyberie od odtiahnutých vodičov. Navyše sa dodávateľ podieľa na vybudovaní parkoviska, na ktorom bude Staromestská poskytovať aj iné platené parkovacie služby.

 

Nie som síce konateľom Staromestskej a.s., ale bola som iniciátorom toho, aby sme čo najskôr prestali za odťahy nezmyselne vynakladať obrovské peniaze, bola som pri neľahkom hľadaní riešenia. Veď za 80 tisíc eur sa dá opraviť riadny úsek niektorej cesty, dá sa za ne viditeľne zlepšiť čistota, či nainštalovať najmenej 10 nových kamier pre vyššiu bezpečnosť. S čistým svedomím stojím za týmto výsledkom.

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

SVET

Taliani hlasujú v referende o ústavnej reforme

Výsledok hlasovania rozhodne o budúcnosti premiéra Renziho.

SVET

Ukradnutú bránu z koncentračného tábora našli v Nórsku

Ukradli ju pred dvoma rokmi z Dachau.


Už ste čítali?